Kusten, Anderna, Galapagos och Amazonas

Jag har fatt hora hur dalig jag ar pa att uppdatera bloggen! Japp det ar jag, och ursakten ar att vi inte har sa mycket tid hemma, och nar vi val ar hemma sover vi. Nastan sa illa ar det faktiskt, plus att bilderna tar flera ar att lagga upp, och det ar trakigt! Nu gor jag ett ryck har, kanske det sista i Ecuador innan det bar av till Peru pa sondag morgon.

For nagra veckor sedan var vi i Atacames, barndomshem till en van i Goteborg. Egentligen hade vi tankt att aka dit lite senare for att kunna stanna langre och fa lite tips och sa, men nar vi satte oss pa bussen sa blev det iallafall Atacames! Vi kom fram vid midnatt och hittade snabbt ett hotell dar vi sov i tva natter. Dagen darpa nar vi satt och at frukost kom nagra killar med flytvastar i handerna och marknadsforde sin valsafari, och efter ungefar fem min hade de redan lamnat flytvastarna hos oss och sa att de vantar tills vi har atit klart! Snallt av dem! Efter att vi betalat kom killarna igen och hjalpte oss pa med flytvastarna och drog med oss ner till vattnet dar baten vantade pa oss och sen fort som fff bar det av ut pa havet i en liten bat som vilken sjohast som helst skulle kunna valta uppochner pa. Da onskade jag, baaad nastan, att vi skulle slippa se valarna, for jag kande mig sa liten mitt ute pa havet. Sen blev det trakigt, for inga valar kom. Da onskade jag att vi skulle fa se dem, men icke. Kul batutflykt anda var det allt! Senare pa dagen flatade vi haret pa stranden. Hjalp! Ful som stryk, hihi, det var svart att vanja sig vid dem, men det var ganska roligt att ha gjort!
                      Nyflatade i haret (bara jag och Johanna, inte Cristian alltsa!) gick vi och badade. Harliga vagor i Atacames. Jag onskar verkligen att vi hade tid att aka tillbaka dit...men jaja det far bli en nasta gang. Nar vi skulle ivag och ta bussen hem igen pa sondagen sa akte vi ett slags tuk-tuk till stationen.

Tuk-tuk?

Den 19 juni flog jag och Johanna till Loja, dar vi skulle medverka pa kongressen som vi jobbat med i ett par veckor. Eftersom det var midsommar fick vi fira lite sjalva pa hotellet nar vi kom fram, och det gjorde vi med massa frukt, bade konstig och okonstig (jordgubbar), persikovin, chokladpudding och kakor.

Veckan gick och vi var med pa nagra konferenser och cermonier, bland annat oppningscermonin som var fin. Bilden nedan ar fran kongressen och visar en man fran Imbabura som valsignar oss och moder jord, Pacha Mama.

Mamma och Owe kom ner tillsammans med Cristian pa onsdagen, och pa torsdagen akte vi tillsammans till ett stalle inte langt ifran Loja som heter Saraguro. Sarauro ar ett community som arbetar med kommunitarturism, och dar fick vi en guidad heldag med var native guide Luisa.

Har visar Luisa (t.v.) och en annan kvinna fran Saraguro hur barnen ar kladda vid hogtider. Dockan ar blond och har bla ogon...

Los Saraguros ar mycket stolta over sin kultur och sitt hantverk. Kragen som Luisa har pa sig ar gjord av sma parlor och stenar. Kjolarna de anvander, som hette nagot speciellt, kan kosta upp till 800 dollar om de ar gjorda pa det traditionella sattet. Det tar ca 3 manader att fa fardig en kjol.

Har sitter vi pa en sang sa som de var forr. Var andra guide satte pa mig hans hatt som ar gjord av filtad ull och sakert vagde flera kilo!

Det har var utsikten fran den lilla byn. Inte daligt.

Dagen darpa, alltsa pa fredagen, akte vi med en carrera, en sorts taxi med flak, hela vagen till Guayaquil. Darifran skulle vi ta flyget till Galapagos pa lordag morgon.

Dar sag vi havsleguaner, pelikaner, sjolejon, jatteskoldpaddor, blafotad sula, fregatt...

Pa fiskmarknaden samlades pelikaner och hungriga sjolejon. Cristian lyckades ta varldens sotaste bild pa en liten flicka som kanske var tva ar, och en sjolejonunge som pussas!!! Den far ni inte se nu, vi ska vinna nan fototavling forst!

Blafotade sulor.

Vissa kort behover inga kommentarer.

Efter vart besok pa Galapagosoarna sa kom Henry! Kul!!!  Tillsammans med honom akte vi pa en tur mellan Anderna och Amazonas.  Den borjade i Cotococha, en lodge inte langt fran Tena i Amazonas. Det har ar ett avsnitt for sig, men jag maste bara beratta lite om lodgen vi sov i: sjalvklart hade vi ingen elektricitet, men pa nat satt hade jag inte klart for mig hur morkt totalt morker ar.

Massa kramar till er hemma i Sverige! Sarskild kram till min moster som fyllde ar den 14 juli, och min lillebror som fyller ar imorn (idag for er). Nattinatti!

Bilder fran Punta Cana

Har kommer lite bilder fran Dominikanska Republiken pa allmanhetens begaran (pappa).

Jacuzzin pa var balkong.

Sahar sag hotellet ut. Vart rum lag pa andra vaningen.

Badrummet och sangarna, och i bakgrunden star nog jag och satter upp haret.

Den har bilden tog jag fran var balkong i gryningen, och min angel ville vara med sa dar ser ni honom ocksa.

Har at vi frukost nastan varje morgon. Mysigt.

Sen sist har jag och Johanna flugit till Loja, varit med pa kongressen, Vilcabamba, sedan kom Cristian och mamma och Owe och tillsammans akte vi till Saraguro till ett community dar, bilade fran Loja via Cuenca och Cajas till Guayaquil och darifran tog vi flyget till Galapagos, och kom tillbaka till Quito igar.