Flygresan och vara forsta dagar i Ecuador

Efter en ca 30 timmar lang resa kom vi antligen i tisdags morse kl 7 lokal tid fram till flygplatsen i Quito! Vi ar jattenojda med flygbolaget LAN, och resan gick hur smidigt som helst. Pa flygplatsen vantade Cristians familj; mamma, pappa, kusiner, faster, svagerska och brorsson. Solen sken jattestarkt fast det var sa tidigt pa morgonen, och luften var lite tyngre an hemma. (Vi ar ju pa 2800 m over havet sa det ar helt normalt att kanna sa i borjan.) Jag fick en jattestor fin bukett aprikosa rosor av Lizeth, Cristians kusin.

Vi akte raka vagen hem och at frukost; mosad, stekt matbanan med ost, och kaffe. Jattegott! Sedan gick vi en svang i kvarteret och duschade och fraschade till oss, och sen var det redan dags for lunch som systern Maribel lagat. Vi fick lagga oss och sova en stund efter lunch, for vi var riktigt mora efter resan. Nar vi vaknade akte vi med hela familjen till stan och at pizza, och sen fick vi en guidad tur i centro historico. Cristians syster laser till kock med inriktning pa turism ocksa sa hon var riktigt duktig pa stadens historia och alla monument. Nar vi kom hem stupade bade jag och Johanna i sang och sov till nasta dag!

Vi vaknade tidigt alla tre, vid halv sju ungefar. Dygnet ar fortfarande lite forvridet for oss. Efter frukosten satte vi oss pa en buss och akte till ett stalle som heter El Tingo dar vi badade i naturliga pooler. Cristian tror att vattnet kommer fran vulkanen. Solen var inte sa jattestark till en borjan, eller snarare den kandes inte sa stark! Jag hade kletat in mig med solkram anda eftersom jag branner mig latt, men det hade inte de andra tva gjort... Mitt pa dagen kom regnbagen fram; den stod mitt pa himlen runt solen i en cirkel! Vi funderade pa varfor den ser ut sa har och kom fram till att det kanske ar for att vi ar sa nara ekvatorn. Kanske? Nar vi skulle ga hem stannade vi vid en liten kiosk/matstalle dar Johanna och Cristian drack en ol och jag en cola, gott!

Landskapet har ar haftigt! Vi trodde att det skulle vara graare har, eftersom staden ar sa stor, men det ar valdigt gront faktiskt. Husen ligger pa de branta grona sluttningarna, och bergen ser ut som kulisser som skulle kunna valta nar som helst.

Just nu har vi precis atit frukost och om en stund ska vi aka till Wakani, reseagenturen som vi ska praktisera pa. Efter det har vi planerat att aka upp pa teleferico pa 5000 meters hojd och titta ut over Quito. (Hoppas det inte blaser for mycket!)

Hoppas att ni alla har det bra darhemma! Vi har det jattebra och det kanns att ett aventyr har borjat!

Massa pussar och kramar fran ett soligt Quito!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0