Abel Tasman

Det har hänt ganska mycket sen sist jag uppdaterade! Ledsen att det blivit så här glest mellan inläggen, det är så tråkigt att sitta och skriva när internet är så seeegt. (Ursäkt.)

Vi var med skolan i nationalparken Abel Tasman. Det var underbart. Vi började med att planera hela vistelsen på tisdagen i skolan; vi delade in oss i matgrupper och sedan handlade några av oss maten för alla dagarna. På onsdag morgon klockan sju gick bussen till Kai Teri Teri där vi som skulle paddla in i nationalparken fick hoppa på vår Waka Ama och lära oss grunderna i hur man gör och hur man behandlar maoriernas heliga kanot. Det är tydligen inte många kiwis ens som får testa på Waka Ama, så folk som kom förbi tog kort på oss.

Vattnet är det turkosaste jag sett. När vi kom fram fick vi vår medhavda lunch och vi packade in våra saker i hyddan/tälten. Det fanns såklart ingen el, men vi hade med oss pannlampor och ett helt gasolkök! Folk var så avundsjuka på våra måltider, och en dag satt det ett tyskt par med en skål nudelsoppa som de delade på... Då fick vi alla ont i hjärtat och så fick de mat av oss! :)

Mike, vår maori-lärare, lärde oss stick fighting. Maorierna använde sig av sina paddlar som vapen när de var ute med sin Waka Ama och det blev stridigheter. Det var så häftigt; Mike ropade sina order på maori och vi lärde oss att följa dem och ropa HUUUHHH! Vi utövade vår stick fighting i skymningen och i gryningen på stranden, då det inte var för varmt. Vi drog till oss ganska mycket uppmärksamhet, och en kväll bade Mike dem att komma närmare och sa att svenskar presterar ännu bättre med publik! Sant! :)



I Abel Tasman.



Stick fighting i skymningen.



Såhär såg lunchen ut den här veckan som de kallat för "Food, Art & Wine" på vårt schema. Vi har varit runt på en del vingårdar, där startfältet bjöd på Pelorus NV, Cloudy Bay Sauvignon Blanc 2009, Cloudy Bay Te Koko 2006, Cloudy Bay Chardonnay 2007, Cloudy Bay Pinot Gris 2008 och Cloudy Bay Pinot Noir 2007... Ja, inte mindre än sex olika viner alltså! Det har varit ett par tuffa dagar här i Nelson/Blenheim, men alla lever och de flesta mår bra.



Nu ska jag gå och lägga mig för jag är riktigt riktigt trött... Det har varit en hektiskt vecka trots allt; jag har fått en autistisk roomie som inte riktigt kan ta hand om sin disk och så, jag har skrivit på ett huskontrakt med Anna, Sara och Märta (vi flyttar in efter semestern nu) och allt vinprovande och ostron och musslor, salt och sol...nu tycker ni synd om mig va?! :)

Imorgon ska jag och Clara och kanske Tina gå till marknaden här i Nelson, och sedan ska vi väl planera våran lilla tripp tillsammans. Vi har bestämt att vi inte ska skynda och stressa utan bara åka lugnt och stilla runt på North Island. Det blir bra.

Puss till familj och vänner hemma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0