Snabb uppdatering: Nordon

Nu ar vi pa Nordon, Tina, Clara och jag. Just nu sitter vi pa vart hostel i Rotorua, dar det luktar ruttna agg (svavel). Gottigott! Resan borjade med att vi i mandags morse tog bussen till Picton for att sedan ta farjan darifran till Wellington. I huvudstaden stannade vi tva natter, och dar utforskade vi stadens gator och torg samt gick till det beromda museet Te Papa. Efter Wellington akte vi till ett litet stalle som heter Turangi dar vi ocksa spenderade tva natter. Turangi ligger vid nationalparken Tongariro dar vi var uppe och vandrade bland vulkanerna. Tyvarr gjorde vadret sa att vi inte kunde vandra den langa turen pa atta timmar (det blaste 50-60 m/sec och regnade, aven om det sprack upp senare pa dagen). Hur som helst fick vi en jatteharlig promenad med fantastiska vyer. En av vulkanerna ar den som ar Mordor i Sagan om Ringen.

Efter Turangi fortsatte vi med bussen till Rotorua dar vi ar nu. Som sagt luktar det helt galet har, men vi kande med en gang att det fanns liv och rorelse och en energi som vi saknat pa de andra platserna vi besokt. Pa tal om energier sa var vi pa the Jade Factory idag, och jag fick med mig en symbol som heter Manaia... Han har ett fagelhuvud, manniskokropp och fiskstjart, och han beskyddar mig fran ondska.

Imorgon bar det av till Coromandel och stranderna pa ostkusten. Det blir en 6 timmars lang bussfard igen, men det ar harligt att aka buss tycker jag...vi far ju se sa mycket, och sa far jag tid till att tanka och smalta allt vi sett och varit med om.

Vi har traffat ganska mycket lustiga och trevliga manniskor pa var resa. I gar kvall nar vi stod och tittade ut over sjon har i Rotorua kom det fram en dam och fragade om hon skulle ta kort pa oss tre tillsammans. Snallt! Sedan undrade hon om vi kunde maorihistorien om on i sjon; det hade vi inte, da ropade hon pa sin man som satt 50 m ifran oss, och pa hennes komando borjade han beratta! Inte 'hej' eller 'vilka ar ni' eller nat! Det var ett trevligt par som vi stod och pratade med ett tag. Imorse hande en annan lustig grej; vi var pa vag till den bubblande leran i parken har i Rotorua, nar en man kom fram och sa 'Do you know what the doctors reckon'? That women fart more than men do! It's not a nice thing to talk about, but even the Queen does it!' Vi maste sett ut som tre fagelholkar; mannen fortsatte med sitt och vi gick darifran. Nar vi sedan forstod vad han hade sagt dog vi nastan av skratt. Det var nog resans konstigaste mote hittills!

Nu ska vi ga och ata lite kvallsmat och forbereda fardkosten infor morgondagen. Jag har hort att det ar tokigt mycket sno hemma i Sverige, mysigt!!! Hoppas att ni har det superbra i vinterlandet. Massa kramar till er alla!